onsdag 25. april 2012

Pura Vida

Jeg er fullt klar over at tittelen er en helt latterlig klisje. Det gjoer det ikke mindre sant eller mindre aktuelt. Det er noe med disse klisjene-de er saa fantastisk dekkende og ekte. pura vida. Det er som med et eller annet- det kan brukes til alt. (potet?)

1. -Hei!
    -Pura Vida

2. -Hvordan gaar det?
    -Pura Vida

3. -Tusen takk

    -Pura Vida

4. Tusen takk = Pura Vida. 

Jeg bor naa for tiden i min gode venn, Helena, sin by. Og jeg elsker det. Alt er groent og alt er rolig. Folkene her er helt enestaaende hyggelige. Jeg ble foerst veldig usikker paa hvordan jeg skulle reagere da jeg ble moett, ikke bare med haandhilsner, men ogsaa med folk som stopper deg bare for aa spoerre hvordan du har det. De nikker ikke hoeflig, de vinker energisk. De gaar ikke forbi og smiler raskt, nei de vil minimum stoppe opp og bryte ut "Buenos dias, cómo está?, Pura vida!"

Jaggu meg gode manerer.


Da jeg ankom Turrialba soendag ettermiddag dro vi opp til spanskskolen. Fantastisk beliggenhet med utsikt over mye av Turri, I barrio Recreo. Etter informasjonsmoete paa skolen, ble vi kjoert av mannen til Ings, Fernando, til vertsfamiliene vaare. Dette er tredje gang jeg bor hos en vertsfamilie og det er de samme foelelsene hver gang. veldig nervoes og veldig spent. aapenbart. Er jo ikke saa underlig I grunn. det er tross alt hjemmet og familien min for en maaned. Men jeg trengte ikke aa bekymre meg. Rosberly, eller rosie som jeg naa faar kalle henne, tok meg i mot med kjaerlighet. kyss og klemmer. "venga mi amor" 

 
Jeg elsker familien min og hele feelingen der. Alt er tranquilo med amor. Ting loeser seg og problemer holder man seg unna. Paa en maate. For det skal allikevel sies at jeg paa den andre siden faar sterke assosiasjoner til en telenovela- saapeserie. Familien bestaar av Rosie og hennes to barn, Anna Maria (23) og Bernardo (14). Anna Maria har selvfoelgelig som alle andre paa min alder her, en datter paa fire, Sara. Rosberly har en kjaereste- Ramon, som igjen har to doetre. Doetrene bor for det meste hos sin mor som igjen har ny mann og to nye barn. Moren til barna liker ikke Rosbelry og Rosberly liker ikke henne. Den eldste datteren, Michelle (16) vil ikke bo hos moren, men Rosberly vil heller ikke ha henne i sitt hus fordi hun er saa pubertal og fordi de ikke har plass. Anna Maria sin far, Rosberlys foerste mann, var visstnok voldelig mot Rosberly da Anna Maria var ung. Saa Rosberly dro sin kos uten noen stoette fra sin familie som mente at dette var fullstendig vanlig. I en normal verden skulle man vel egentig tro at Roberly hatet denne mannen, men neida naa er de virkelig gode venner. Bernardo sin far ble drept da Bernardo var noen mander gammel. Han var veldig rik, men da han doede fikk familien hans alle pengene. Saa Rosberly satt igjen som alenemor uten penger. Saa moette hun mange aar senere Ramon, hun elsker hans men hater problemene hans. saa naa maa han visstnok velge mellom henne og barna ish. Hvis jeg har forstaatt det riktig. Men nei alt i alt veldig koselig familie altsaa:)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar