torsdag 5. april 2012

bye bocas

Å skrive blogg er akkurat som å skrive skoledagbok i 6.klasse. Du synes det er kjempegøy helt frem til du ikke har skrevet på en uke og da må du begynne å ta igjen det gamle. Det er litt herk, men så vil du allikevel fortsette. Det er allikevel såppass mye herk at du utsetter det til morgendagen. mañana...

I tillegg får jeg ikke helt til dette med bilder og greier. ipaden til martine vil liksom ikke helt fortiden. Det har vært unskyldningen min, men det er en dårlig unnskyldning. Jeg skriver nå og fikser bildene i morgen. kanskje.

Men nå har jeg altså endelig satt meg ned. en varm kopp svart kaffe med nydelig utsikt over min nye by. Har et funky soundtrack som hjelper på skriveånden. Blanding av Creedence, Billy Joel, Alice Cooper og Los Beatles. Jeg har altså dratt fra Bocas del Toro, men de siste ukene fortjener mer enn bare en setning.

uke 3:
En uke full av begivenheter. "Travelling Classrom" som er et av oppleggene til Spanish @ Locations kom denne uken til Bocas. Det er en gruppe på fire personer som reiser til de forskjellige skolene til S@L på fire uker. Sammen med de fire personene kom selvesete sjefen, la dueña, ingrid eller Ings som alle kaller henne. Dette er dama som grunnla organisasjonen og har kontroll på alt. Plutselig og helt tilfeldig selvfølgelig var skolen unormalt ren. nye tavler til alle klasserommene ble levert dagen før travelling classroom kom. Nye aktiviteter ble hengt opp og diverse forbedringer ble gjort. Da jeg konfronterte Adrian, the school manager, med tilfeldighetene så han bare rart på meg og sa "ja, tilfeldigheter". Tilfeldigheter eller ikke- fruktkurvene han satt frem tok kaka.
Jeg klager ikke, for det ble satt i gang en hel del morsomme aktiviteter. Matlagingskurs por ejemplo. Et herremåltid til 30 personer. kokkosris, patacones (fritert banan), bønner, kylling... Martine og jeg var flinke studenter og tok notater av det hele med forklarende bilder til. Om det var av ren nysgjerrighet og iver etter å lære, eller om det rett og slett var av den enkle grunn at Pasta og Pesto 24/7/7 blir litt ensidig i lengden er ikke så viktig.

Vi dro også på hiking til Isla Bastimientos. Vi hiket oss gjennom jungelen med gjørme opp til knærne. Jeg er glad for at jeg på dette tidspunktet ikke visste at det både er slanger med en omkrets på 40 cm og lenge på 4m eller krokkodiller på Bastimientos. Jeg vet det nå og konkluderer med at min posisjon som mellomtropp var et godt valg. Turen var lang, slitsom og ekstremt gjørmete. Etter et par timer i mørk jungel kom vi frem til Lizard Beach. Alle tiders altså. Her skulle det vært et bilde, men det kommer en annen gang. Videre gikk hikingen til Red Frog Beach. Jeg så en red frog. det var fint.

En annen dag dro vi til Playa Estrella. Nydelig idyll med Martine, Stephanie, norske Nora og Damiano. Idyllenen sank noen hakk da vi fikk motorstopp med værste jalla båt på vei hjem mitt ute på havet. Stemningen var allikevel god. vi hadde musikk og potetgull. hva mer kan man vel ønske seg? jo en redningsbåt. den kom en time senere og brukte en time til land. Som moralister prøvde vi å få tilbake noe av pengene. Etter norske standarer ville vi selvfølgelig fått hjemturen tilbakebetalt, ettersom vi ikke hadde fått det vi betalte for. Men det funker ikke i bocas. No fue culpa mia. nei vel. det var jo ikke deres skyld at motoren hadde gått i stykker midt ute på havet. og alt tatt i betraktning hadde vi jo kommet oss i land. Sjefen mente det hadde vært noe annet hvis det ikke var tilfellet. jaja, klart det. hadde vi kantret og plasket rundt i vannet med haier hadde vi selvfølgelig fått tilbake pengene:) man lærer av sine feil.

I Travelling Classroom kom Lars, Nordmann. Noen dager før kom Nora, fra Trondheim. Vi var nå en gjeng på fire. Vi slo nesten Nederlandgjengen, men bare nesten. Og hva gjør man når man er fire nordmenn på et sted? Da spiser man selvfølgelig Norsk Taco... Vi fikk kjøpt inn lefser og old del paso mix. Ekte norsk mat.

Været. er neste stikkord i notatboken min, men jeg husker ikke helt hva det skulle bety. kanskje at været var fint. De to første ukene opplevde vi en tidlig regntid. Men om jeg husker riktig var ikke været så altfor ille. Det kan nok stemme for jeg kan telle tre strand-dager på hånden. Carinero, den nærmeste øyen, 1$ med båt er den nærmeste stranden, hvis du ikke har lyst til å dra til playa fea. men hvem har vel det?. Jeg liker carinero godt. der hang vi også noen dager med en god gjeng.
Gjeng, det er også et stikkord. Vi ble en ordentlig god gjeng de siste to ukene. En god blanding av folk fra hele europa +. vi skal prøve på en reunion i amsterdam denne sommeren. det hadde jo vært flotters.

Martine og Jeg har også hatt tid til flere filmkvelder. reportoaret varier fra "eat pray love", "how to loose a guy in ten days", "Mamma Mia" til "Løvenes konge". De to sistnevnte akkopagnert med imponerende sangprestasjoner.

Utestedene våre i Bocas:
- Agualounge
- La iguana bar
- Barco Hundido.
Det er dette du kan velge mellom da. Agualounge er åpent onsdag og lørdag. da er alt annet stengt. Agualounge er russetid. Barco Hundido er mer latino, men med mange litt innpåslitne, lave gutter. Iguana er gøy. Iguana har Ladies Night hver kveld. Har du hørt noe sånt tøv?

Alle disse flotte utestedene har i tillegg de stereotypiske hippe Djene. Han på Iguana tar kaka- forstyrrende lik han i Love Actually... Hvorfor de har DJer har jeg enda ikke forstått. Alle de tre barene spiller akkurat de samme sangene i omtrent samme rekkefølge uansett. Hadde det ikke vært enklere med en itunes spilleliste?
Ikke det at han på Barco Hundido er noe bedre. Han er den stereotypiske avbryteren. ca hvert 30. sekund med en eller klein beskjed. Martine tar på seg oppgaven med å flørte med dem, med det mål at de enten skal spille "take on me" eller "barbiegirl". hvis hun oppnår målet sitt er resultatet som oftest at vi forvandles til to 14 år gamle jenter som hopper opp og ned. En kveld ble jeg over høytaleren gratulerert med dagen av den avbrytende Djen. Jeg skjønte ingenting, men da take on me introen kom ble det klart for meg at dette var ett av martines skitne norske triks:) Nok om det og mer om noe annet

Bocas Spillelisten:
- Danza Kuduro, Don Omar & Lucenzo
- Nossa Nossa/ Ai se eu te pego, Michel teló
-

you know you love me

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar